Muistan hämärästi, kuinka ensimmäisiä kertoja nähdessäni jossain kauppaketjun lehdessä sellaisen ruudukkokoodin, jonka nimeä mukailin tuohon otsikkoon, kuvittelin ensin sen olevan jonkin sortin uudensorttinen sudoku. Vähitellen aloin etäisesti ymmärtää, että jollain tietyllä laitteella, oikeanmoisella puhelimella voisi tuollaisen ruudukon takaa löytää jotain, esimerkiksi reseptejä, kuten siinä (pojan-) nimeltä mainitsemattomassa kauppaketjun äänenkannattajassa luvattiin.

Koskaan en kuitenkaan ole missään julkaisussa nähnyt varsinaisesti ohjeita ja opastusta, miten homma hoituu. Ei sillä, että minulla olisi ollut muutenkaan mahdollisuutta käyttää koodeja, vaikka ohjeet olisin löytänytkin. Eihän minulla ole - edelleenkään - niin fiiniä kännykkää.

Tänä syksynä olen tullut kuitenkin hivenen uteliaaksi sen  jälkeen, kun yksi kollega käytti koodeja oppilaiden kanssa johonkin etsimistehtävään. Tokihan oppilailla onkin tarvittavasta kalut ja taidot... Mutta varsinaisesti ensimmäisen kerran tunnen tarvetta perehtyä asiaan kunnolla, kun törmäsin koodiin saamassani sähköpostissa. En tohdi ainakaan vielä paljastaa, mihin mailailu liittyi, mutta minusta vähän tuntui, että minulle lähetetty koodi olisi ollut samalla pieni testi, kuinka digitaitava olen. Ja tahtoisin tosiaankin antaa itsestäni mahdollisimman edullisen kuvan.

Toivo pilkottaa. Työnantajan puolesta meille on tullut tänä syksynä käyttöön työpuhelimena lisäksi myös tabletit jokaiselle. Lisäksi tvt-vastaava kollega on luvannut auttaa sovellusten lataamisessa. Hän oli kovasti kärsivällinen silloinkin, kun minun piti ottaa tabletti käyttöön.