On taas se aika vuodesta, kun opettajien pitää tehdä kouluille kirja- ja tarviketilauksia. Minäkin pyysin ja sain kanslistilta tietooni summat, jotka on varattuna koulumme esiopetukseen ja joita ei saa ylittää. Ei pelkoa, että ylittäisin. Hyvä jos saan kaiken käytettyä. Miksi pitäisi saadakaan? Eikö se ole kunnan varojen säästöä, jos alittaa budjetin?

Tässä on jokin ristiriita tai ongelma, joka käy yli ymmärrykseni. Johtajaopettajakin sanoi minulle, että edeltäjäni käytti tarkkaan kaikki budjetoidut varat - ja että niinhän se täytyy tehdäkin. Samaa olen kuullut puhuttavan joka ainoassa työpisteessä, joissa tähän mennessä olen ollut töissä (tämä on neljäs koulu saman kunnan sisällä). Jos ei käytetä kaikkia varattuja rahoja, niin seuraavana vuonna rahaa saadaan vähemmän. Näin on asiaa perusteltu. Mutta mutta. Eikö tähän keksitä mitään muuta systeemiä? Eikö voida saada aikaan mitään joustoa? Saman kunnan rahoja, joita jonain vuonna tarvitaan jossain paikassa enemmän ja toisessa vähemmän. 

(Tässä kohtaa voisin kirjoittaa pitkästi myös siitä, millaista härskiäkin bisnestä tarviketuotanto on, keksimällä keksitään mukatarpeita, niin kuin vaikka tyhjät tulitikkurasiat... Mutta eipä siitä sen enempää.)

Vähän samanlaisia olen ihmetellyt yhdistystoiminnassa. Kuoromme - kuten varmaan kirkkokuorot yleisestikin - saa seurakunnaltamme tietynsuuruisen toiminta-avustuksen vuosittain. Pidimme äskettäin kevätkokouksemme, joka oli siis tilikokous ja jossa totesimme, että tilille on kertynyt aika paljon käyttövaraa. Ja nyt sitten pitäisi kuumeisesti keksi,  mihin saisimme rahaa tuhlattua. Eikö se merkitsekin sitä, että seurakunnan myöntämä toiminta-avustus on liian suuri? Eikö olekin niin, että kuorotoiminta on vapaaehtoista toimintaa, johon osallistujat saavat palkkansa siitä ilosta ja nautinnosta, jonka harrastus ja palvelu suo? Nuottikansiot, kahvittelut ja muut kokouskulut ovat kutakuinkin ainoat vuosittaiset kulukohdat. Suurempiin hankintoihin, esimerkiksi kuoropukujen uusimiseen voisi sitten anoa erikseen avustusta. Näin minä asian näkisin.  

Minä olen nuuka ihminen, enkä itse haluaisi tuhlata yhteisiä varoja. Haittaaks se?